Cel szkolenia: Szkolenie to pozwoli zapoznać się z zasadami, które obowiązują w internecie. Pokażemy również jak efektywnie wykorzystywać sieć w celu wyszukiwania informacji.
Czas realizacji: 5 godzin
Wymagania wobec kursantów: Szkolenie od podstaw, nie jest wymagana znajomość obsługi komputera.
Metody wykorzystane w szkoleniu:
- praca zespołowa
- samodzielna praca z użyciem komputera i programu PowerPoint
- wykład, dyskusje, rozmowy
PRZEBIEG SZKOLENIA:
- WPROWADZENIE:
- ogólne informacje na temat korzystania z sieci
- niebezpieczeństwo korzystania z sieci (wirusy, włamania)
- przygotowanie do rozpoczęcia pracy w sieci (modem itp.)
2. PRZEGLĄDARKI INTERNETOWE (WYKŁAD + PRAKTYCZNE ZAJĘCIA PRZY KOMPUTERACH):
- ogólne informacje na temat przeglądarek internetowych
- zapoznanie się z dostępnymi przeglądarkami
- metody wyszukiwania informacji za pomocą popularnych wyszukiwarek: google, yahoo, wp, onet itp.
- zapisywanie uzyskanych informacji
3. SAMODZIELNA PRACA PRZY TWORZENIU PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ:
- uczestnik wyszukuje informacje na wybrany temat za pomocą poznanych wyszukiwarek
- zapis informacji
- wykorzystanie znalezionych informacji do stworzenia prezentacji multimedialnej
- dyskusja z uczestnikiem nad trudnościami w zadaniu
4. WIARYGODNOŚĆ INFORMACJI I PRAWA AUTORSKIE (WYKŁAD):
- prawo autorskie w Internecie - informacje podstawowe
- ocena wiarygodności informacji (pięć podstawowych kryterium)
- jak wykorzystywać informacje zdobyte w Internecie we własnych publikacjach aby być w zgodzie z prawem
5. PRACA W GRUPACH (WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI) :
- znalezienie informaci na wybrany temat
- sprawdzenie wiarygodności - kilka żródeł informacji
- przedstawienie propozycji wykorzystania informacji
PODSUMOWANIE: rozmowa z uczestnikami na temat szkolenia
Po naszym szkoleniu uczestnik:
1. ŚWIADOMIE WYBIERA ŹRÓDŁA INFORMACJI
- zależnie od sytuacji korzysta z odpowiednich źródeł
- zna kryterium wiarygodności informacji w Internecie - potrafi ocenić wiarygodność źródeł
- potrafi wykorzystać źródła informacji dla własnych potrzeb
- rozumie, żę informacje różnią się od siebie w zależności od źródła
- wie, jakie jest znaczenie informacji w XXI wieku
2. BEZ PROBLEMU ODNAJDUJE POTRZEBNE INFORMACJE
- dokładnie formułuje zapytania w wyszukiwarkach
- potrafi odnaleźć potrzebne informacje w sposób tradycyjny jak i elektroniczny
- wie, że w poszukiwaniu może natknąć się na informacje nieaktualne bądź nieprawdziwe
3. POSIADA KRYTYCZNE PODEJŚCIE DO INFORMACJI
- kieruje się własną intuicją w ocenianiu czy informacje są prawdziwe czy też nie
- dostrzega różnice pomiędzy informacją (faktem) a opinią, krytyką czy oceną
- porównuje informacje w kilku źródłach w celu weryfikacji
- wie, że forma i treść informacji jest zależna od intencji nadawcy
4. W ODPOWIEDNI SPOSÓB WYKORZYSTUJE ZDOBYTE INFORMACJE
- selekcjonuje oraz sprawdza dokładność informacji
- potrafi wprowadzać, zachowywać i odzyskiwać wyniki swojej pracy
- prezentuje wyniki swojej pracy biorąc pod uwagę potrzeby odbiorców
POMOCE NAUKOWE:
- komputery z dostępem do internetu
- rzutnik oraz projektor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz