poniedziałek, 21 stycznia 2013

TEMAT : KORZYSTANIE Z INFORMACJI



Cel szkolenia:  Szkolenie to pozwoli zapoznać się z zasadami, które obowiązują w internecie. Pokażemy również jak efektywnie wykorzystywać sieć w celu wyszukiwania informacji.


Czas realizacji: 5 godzin

Wymagania wobec kursantów: Szkolenie od podstaw, nie jest wymagana znajomość obsługi komputera.

Metody wykorzystane w szkoleniu:

  • praca zespołowa 
  • samodzielna praca z użyciem komputera i programu PowerPoint
  • wykład, dyskusje, rozmowy




PRZEBIEG SZKOLENIA:

  1. WPROWADZENIE:  
  • ogólne informacje na temat korzystania z sieci
  • niebezpieczeństwo korzystania z sieci (wirusy, włamania)
  • przygotowanie do rozpoczęcia pracy w sieci (modem itp.)    

      2.  PRZEGLĄDARKI INTERNETOWE (WYKŁAD + PRAKTYCZNE ZAJĘCIA PRZY KOMPUTERACH):
  • ogólne informacje na temat przeglądarek internetowych
  • zapoznanie się z dostępnymi przeglądarkami
  • metody wyszukiwania informacji za pomocą popularnych wyszukiwarek: google, yahoo, wp, onet itp.
  • zapisywanie uzyskanych informacji

      3.  SAMODZIELNA PRACA PRZY TWORZENIU PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ:
  • uczestnik wyszukuje informacje na wybrany temat za pomocą poznanych wyszukiwarek
  • zapis informacji
  • wykorzystanie znalezionych informacji do stworzenia prezentacji multimedialnej
  • dyskusja z uczestnikiem nad trudnościami w zadaniu

      4.  WIARYGODNOŚĆ INFORMACJI I PRAWA AUTORSKIE (WYKŁAD):
  • prawo autorskie w Internecie - informacje podstawowe
  • ocena wiarygodności informacji (pięć podstawowych kryterium)
  • jak wykorzystywać informacje zdobyte w Internecie we własnych publikacjach aby być w zgodzie z prawem

     5. PRACA W GRUPACH  (WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI) :
  • znalezienie informaci na wybrany temat
  • sprawdzenie wiarygodności - kilka żródeł informacji
  • przedstawienie propozycji wykorzystania informacji
       PODSUMOWANIE:  rozmowa z uczestnikami  na temat szkolenia 


Po naszym szkoleniu uczestnik:

   1. ŚWIADOMIE WYBIERA ŹRÓDŁA INFORMACJI
  • zależnie od sytuacji korzysta z odpowiednich źródeł
  • zna kryterium wiarygodności informacji w Internecie - potrafi ocenić wiarygodność źródeł
  • potrafi wykorzystać źródła informacji dla własnych potrzeb
  • rozumie, żę informacje różnią się od siebie w zależności od źródła
  • wie, jakie jest znaczenie informacji w XXI wieku
      2. BEZ PROBLEMU ODNAJDUJE  POTRZEBNE INFORMACJE 
  • dokładnie formułuje zapytania w wyszukiwarkach
  • potrafi odnaleźć potrzebne informacje w sposób tradycyjny jak i elektroniczny
  • wie, że w poszukiwaniu może natknąć się na informacje nieaktualne bądź nieprawdziwe
      3. POSIADA KRYTYCZNE PODEJŚCIE DO INFORMACJI
  • kieruje się własną intuicją w ocenianiu czy informacje są prawdziwe czy też nie
  • dostrzega różnice pomiędzy informacją (faktem) a opinią, krytyką czy oceną
  • porównuje informacje w kilku źródłach w celu weryfikacji
  • wie, że forma i treść informacji jest zależna od intencji nadawcy
       4. W ODPOWIEDNI SPOSÓB WYKORZYSTUJE ZDOBYTE INFORMACJE
  • selekcjonuje oraz sprawdza dokładność informacji
  • potrafi wprowadzać, zachowywać i odzyskiwać wyniki swojej pracy
  • prezentuje wyniki swojej pracy biorąc pod uwagę potrzeby odbiorców

POMOCE NAUKOWE:
  • komputery z dostępem do internetu
  • rzutnik oraz projektor


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz